تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند شکلی از تبلیغات آنلاین است که بر روی ویژگی های مصرف کننده و به منظور برندینگ و ارائه محصولات و خدمات مورد نظر صورت می گیرد. این ویژگی ها ممکن است مربوط به فاکتورهای جمعیت شناختی مانند، وضعیت اقتصادی، سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سطح درآمد و وضعیت شغلی و یا مربوط به فاکتورهای روان شناختی مانند شخصیت، نگرش ها، نظرات، سبک زندگی و علایق باشد. فاکتورهای مشتریان تبلیغات هدفمند حتی می توانند بر اساس متغیرهای رفتاری مانند تاریخچه مرورگر، سابقه خرید و فعالیت های اخیر شخص صورت گیرد. تبلیغات هدفمند بر روی افراد با ویژگی های خاص تمرکز دارد و به جای ارائه تبلیغات به کسانی که علاقه ندارند آن را به علاقمندان ارائه می دهد. در نتیجه در وقت و هزینه نیز صرفه جویی می شود.
امروزه تبلیغات آنلاین جایگزین ابزار سنتی مانند بیلبورد، روزنامه، مجله و رادیو شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT باعث گسترش تبلیغات در فضاهایی مانند شبکه های وب و فضاهای مجازی شده است. این موضوع تأثیر تبلیغات را دوچندان کرده است، چرا که بستر تبلیغات بسیار گسترده تر از شکل سنتی آن است.
کانال های آنلاین امروزی از طریق فناوری روز دنیا هدررفت وقت و هزینه تبلیغات را به کمترین مقدار ممکن رسانده اند. رسانه های جدید در تبلیغات هدفمند با بررسی علایق مصرف کننده از طریق سابقه سرچ، صفحه های مشاهده شده و مواردی از این دست، از تبلیغات محتوایی به نفع خود بهره می برند.

انواع
سرویس های وب به طور مداوم در حال ایجاد فرصت های تجاری جدیدی برای شرکت های اینترتی هستند. شرکت ها نیز به سرعت از ظرفیت های فناوری روز برای کسب اطلاعات در مورد کاربرهای اینترنت بهره می برند. سرویس های اینترنتی با ارائه چیزی که کاربرها در اینترنت جست و جو می کنند و می بینند، راه تبلیغات هدفمند را در اختیار تبلیغ کننده ها قرار می دهند.

بازاریابی موتور جست و جو
بازاریابی موتور جست و جو به معنی استفاده از موتور جست و جو برای دستیابی به مصرف کننده مورد نظر می باشد. برای مثال Google با استفاده از آدرس اینترنتی IP کاربرانی که صفحه های خاصی را جست و جو می کنند، آنها را نشانه گذاری می کند. این نوع بازاریابی پویا می تواند تبلیغات هدفمند را قوت ببخشد، چرا که تبلیغات می توانند شامل محصولات و خدماتی باشد که قبلاً توسط مصرف کننده مشاهده یا جست و جو شده است. سایت های وابسته به Google مانند Google finance، Gmail، Blogger و YouTube و همچنین سایت های شبکه های تلفن همراه با استفاده از شناسایی کلمات کلیدی جست و جو شده توسط کاربران در راه تبلیغات هدفمند گام بر می دارند. شرکت ها با استفاده از این کلمه کلیدی که توسط کاربران به کرات جست و جو شده محصول و یا خدماتشان را تبلیغ می کنند. شرکت ها همچنین از سابقه مرورگر و سابقه جست و جوی کاربران نیز به نفع این موضوع استفاده می کنند. اگر کاربری لغت قلم تبلیغاتی را در گوگل سرچ کند، این محصول در دیگر سایت ها و موتورهای جست و جو برایش در صدر قرار می گیرد.

کیفیت تبلیغات تحت تأثیر 5 فاکتور مهم قرار دارد:
• میزان کلیک کردن کاربران بر روی تبلیغ مورد نظر
• کیفیت صفحه وب مورد نظر
• کیفیت رابط جست و جو/تبلیغ مورد نظر
• عملکرد جغرافیایی
• وسیله هدف گذاری
گوگل با استفاده از صفحه نمایش شبکه جهانی چیزی را که یک کاربر به دنبالش می گردد، ثبت می کند و پس از آن اقدام به ارسال بسته اطلاعات به Google می کند. اطلاعات کاربر و چیزی که آن شخص به دنبالش می گردد توسط IP Adress ثبت شده و در واقع یک جور پروفایل برای شخص درست می شود. این پروفایل به Google اجازه می دهد که براحتی تبلیغات مورد علاقه یا مورد نیاز شخص را برایش بفرستند. از طرفی Google مشخصات شخصی کاربر نظیر سن، جنسیت، محل زندگی و مواردی از این دشت را در اختیار دارد و از آنها به نفع تبلیغات هدفمند استفاده می کند.

شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی معمولاً نگرش و دیدگاه کاربران به نمایش گذاشته می شود. همچنین سابقه جست و جو و یا دنبال کردن صفحه ها نیز ایده هایی برای تبلیغات هدفمند به تبلیغ کننده می دهد. برای مثال اگر یک کاربر در Facebook تصویر یک لباس خاص را لایک کند، به سرعت تبلیغات مربوط به آن نوع لباس موجود در نزدیکی محل زندگی کاربر برایش نمایش داده می شود. شبکه های اجتماعی همچنین برای هر کاربر پروفایلی تهیه می کند، که صاحبان محصولات و خدمات تنها با نگاه کردن به آن می توانند از علایق یا نیاز کاربران مطلع شوند.

تلویزیون
تبلیغات می تواند از طریق کابل دیجیتال و یا ویدئوهای پربازدید برای دسته خاصی از مصرف کننده گان صورت گیرد. آدرس های جعبه کابل می تواند با توجه به اطلاعاتی از رابط اطلاعاتی نظیر Acxiom، Equifax و Experian به اطلاعاتی نظیر سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، سابقه قانونی، سابقه اعتبار، مکان زندگی و حتی سلیقه فیلمی طرف دست پیدا کنند.

دستگاه تلفن همراه
از اوایل سال 2000 تبلیغات بیشتر به صورت آنلاین انجام می گیرد و اخیراض دستگاه های تلفن همراه در این پروسه نقش مهمی دارند. تبلیغات هدفمند از طریق دستگاه تلفن همراه اطلاعات وسیع تری از مصرف کننده را در اختیار تبلیغ کننده قرار می دهد.

محتوا و متن
این نوع تبلیغات می تواند در مدیوم های متفاوتی مثل یک مقاله آنلاین در مورد خرید خانه یا تبلیغ بیمه و مواردی از این دست ارائه شود. این نوع محتوا گاهی نیز دچار اشتباه می شود چرا که مثبت یا منفی بودن محتوای سرچ شده توسط کاربر را نادیده می گیرد.

هدف گذاری تکنیکی
هدف گذاری تکنیکی مربوط به وضعیت سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه های مربوط به کاربر می باشد. برای مثال اگر شخصی اتصال به اینترنت ضعیفی داشته باشد، تبلیغاتی در جهت اینترنت پرسرعت با دسترسی بیشتر برایش ارائه می شود.
سیستم های تبلیغاتی نشانی پذیر مستقیما ًبر اساس آمار، نمودار روان شناختی یا نگرش های رفتاری مصرف کننده در جهت تبلیغات فعالیت می کنند.

هدف گذاری زمانی
هدف گذاری زمانی از فاکتور زمان به نفع تبلیغات بهره می برد و برای سبک زندگی روزانه مصرف کننده گان برنامه می ریزد. مثلاً تبلیغات خاصی را بین ساعت 5 تا 7 عصر که معمولاً مردم از سر کار به منزل می آیند در نظر می گیرد.

هدف گذاری جامعه شناختی
این نوع هدف گذاری تبلیغاتی بر روی ویژگی های شخصیتی مصرف کننده مانند سن، جنسیت، میزان حقوق و ملیت تمرکز می کند. مثلاً Facebook تبلیغات محصولات و خدماتی که ویژه یک مرد بین 18 تا 24 سال است را در اختیار کاربران دارای این ویژگی قرار می دهد.

هدف گذاری جغرافیایی بر اساس محل زندگی
آدرس محل زندگی کاربران و لوکیشن آنها از طریق آدرس IP و یا کدهای ZIP ثبت می شود. یک سرویس مبنی بر لوکیشن LBS یک سرویس اطلاعاتی موبایل است که اطلاعات و لوکیشن فرد را در اختیار کمپانی ها قرار می دهد و به این صورت آنها می تواند رویداهای منطقه زندگی کاربر را به او معرفی کنند. مثلاً جایی برای صرف چای.

هدف گذاری رفتاری
این مورد حول فعالیت های کاربر می گردد و دستیابی به آن از طریق صفحه های وب بسیار راحت است. اگر کاربری مدام قیمت بلیط هواپیما را سرچ کند، تبلیغ کننده این را تشخیص داده و شروع به نمایش تبلیغاتی در این حوزه می کند.
زمانیکه یک مصرف کننده یک صفحه وب را مشاهده می کند، آن صفحه، تعداد دفعاتی که توسط کاربر مشاهده شده، لینک هایی که کاربر بر روی آنها کلیک کرده، سرچ هایی که در ادامه کرده و چیزهایی که بیشتر روی آنها وقت گذاشته همگی جمع آوری می شوند و یک پروفایل برای کاربر درست می شود. زمانیکه کاربر دوباره به آن صفحه یا سایت سر می زند تبلیغ کننده ها با ارئه تبلیغات و محتوای مثبت در این زمینه سطح علاقه شخص را به محصول یا خدمات مورد نظر بالا می برند.
حریم شخصی و دغدغه های امنیتی
خیلی از کاربران نگران حریم شخصی خود هستند چرا که این نوع تبلیغات، اطلاعات شخصی آنها مانند گرایشات جنسی، مسائل سلامتی و لوکیشن آنها را در اختیار دارد. در سال 2008 شرکت AOL انیمیشنی با این موضوع که اعمال شما در گذشته تبلیغاتی که در آینده می بیند را تعیین می کند، تولید کرد. در سال 2009 بر اساس تحقیقی که توسط دانشگاه بنسیلوانیا و مرکز حقوق و تکنولوژی Berkeley صورت گرفت مشخص شد که، بخش عمده کاربران اینترنت در ایالت متحده تبلیغات از طریق هدف گذاری رفتاری را نمی پسندند. شبکه هایی چون Facebook و Facebook Beacon کاربران را در اینترنت دنبال کرده تا بعداً در تبلیغات هدفمند از اطلاعاتشان استفاده کند. شاید دنبال کردن کاربران بدون رضایتشان کار ناپسندی باشد، اما کلید تبلیغات دیجیتال همین است.

هدف گذاری مجدد
هدف گذاری مجدد مرحله ای است که تبلیغ کننده با استفاده از هدف گذاری رفتاری کاربران را پس از اینکه اقدام به مشاهده و یا خرید یک ایتم خاص کردند دنبال می کند. برای مثال؛ فروشگاه ها بعد از اینکه یک مشتری خریدی از آنها می کند، با فرستادن کاتالوگ تبلیغاتی به صورت ایمیل و یا صفحه های وب آنها را تشویق به خرید موارد بیشتری می کنند. هدف گذاری مجدد یک پروسه بسیار تأثیرگذار است، چرا که فعالیت های مصرف کننده را به دقت تحلیل کرده و می تواند ویژگی های خاصی برای آنها قائل شده، آنها را نشانه گذاری کرده و محصولات و خدمات مورد نظر را به آنها ارائه دهد.

اشتراک این نوشته

هیچ نظری وجود ندارد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید و Enter را برای جستجو وارد کنید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.